Lessuggestie: Op onderzoek in stad en land

LESSUGGESTIE: OP ONDERZOEK IN STAD EN LAND

In Stad en land… van Arend van Dam en Alex de Wolf vind je vijftig nieuwe voorleesverhalen over de mens en de natuur; van de eigen achtertuin tot het donkerste deel van het bos. Lees over de eerste mens in ons land, Dominomus, hoofdluis en de Oostvaardersplassen. De ene keer bekeken met een historische blik, de andere keer met een hedendaagse. Zoals in alle boeken in de Lang geleden...-serie, vind je een gratis poster in Stad en land…!

Lessuggestie Kleuteruniversiteit
Kleuteruniversiteit maakte een lessuggestie bij Stad en land… voor in de middenbouw. Het enige wat je nodig hebt is het boek, de poster en post-its.

LESSUGGESTIE

Het boek Stad en land… biedt bijzonder veel aanleiding voor het geven van mooie lessen rond geschiedenis en aardrijkskunde. Wij geven je graag een suggestie zodat je regelmatig het boek ter hand kunt nemen.          

Voorbereiding
Hang de poster op en plak post-its over de witte tekstvakken. Wanneer je toch graag zelf controle houdt over de volgorde van de verhalen om deze wellicht beter te laten aansluiten bij jouw lessen, kun je cijfers op de briefjes schrijven.

Inleiding
Bekijk samen het boek Stad en land... en lees de achterkant. Waar gaat het boek over? Lees vervolgens het ‘Woord vooraf’ waarin Arend en Alex zelf vertellen over het ontstaan van het boek. Vraag eventueel of de kinderen ook wel eens op de plekken geweest zijn die Arend en Alex hebben benoemd. Bekijk vervolgens de inhoudsopgave. Wat valt op? Er zijn verschillende categorieën en die worden aangegeven met een kleine tekening. Blader het boek door en constateer dat die tekeningen steeds boven aan de bladzijde terugkomen.

Kern
Bekijk samen de poster. Welk land zien de kinderen hierop? Op de kaart zijn allemaal tekeningen te zien. Deze tekeningen verwijzen naar verhalen in het boek. Trek nu een post-it van de poster en bekijk samen welk plaatje hierop te zien is. Vraag naar welk deel van Nederland dit plaatje verwijst en welke provincie dat is. Kunnen de kinderen steden of gebieden noemen die zich in deze provincie bevinden? Zou het verhaal ook daadwerkelijk daarover gaan?

Laat een kind bekijken welk kaartje correspondeert met de tekening en laat hem of haar voorlezen welk verhaal hierbij hoort. Lees vervolgens dit verhaal voor.

Afsluiting
Stel vragen over het verhaal. Laat de kinderen de volgende gegevens op de post-it schrijven:

  • Over wie gaat het verhaal?
  • Waar speelt het verhaal zich af?
  • In welke tijd speelt het verhaal zich af?

Plaats de poster op het prikbord. Wanneer je een volgend verhaal voorleest, bekijk dan weer wanneer het verhaal zich afspeelt en of dit voor of na de periode is van het vorige verhaal. Wanneer de periode niet geheel duidelijk is kun je kinderen de opdracht geven om op onderzoek te gaan om hierachter te komen.

Verzin na het lezen zelf een onderzoeksvraag voor de kinderen. Suggesties:

  • Straling: Zoek nog drie Nobelprijswinnaars op en vertel wat hun uitvindingen waren.
  • Dinosauriërs in Nederland: In welk Frans museum is de kop van de Mosasaurus hoffmannii nu te bezichtigen? In welk jaar is deze door de Fransen gestolen? Waarom heet de kop hoffmannii? 
  • Skelet: Hoe heeft Hilde eruitgezien? (Zoek een foto.)
  • Bliksem: In welk jaar is Teylers Museum opgericht? Wat kun je daar allemaal doen?
  • Het Edelhert: Hoe klinkt burlen?